Трофейні іномарки на вулицях Києва. Рідкісні фото

Які трофейні іномарки їздили вулицями Києва після другої світової війни.

Після закінчення Другої світової війни на вулицях Києва ще добрий десяток років та й пізніше роз’їжджало чимало автомобілів закордонного виробництва. Потрапили вони в Україну різними шляхами, але як би там не було, здобули тут свій притулок. Яких лише моделей серед них тільки не було! Видання AUTO-Consulting знайшло та опублікувало рідкісні фото іномарок повоєнних років. Багато знімків оприлюднено вперше.

Maybach SW
Maybach SW

Більшість автомобілів – це були трофеї, здобуті у німців. У Києві у 1945-1951 рр. навіть діяла трофейна виставка, на якій демонструвався штабний Wanderer генерала фон Ільгена — командувача військ в Україні. Саме на цьому авто його взяв у полон легендарний розвідник Микола Кузнєцов та доставив у ліс до партизан на ньому. Але трофейні авто привозили додому офіцери з Німеччини, Австрії, Чехословаччини та Угорщини. До того ж, існувала навіть чітка ієрархія на автомобіль якого класу міг претендувати офіцерський склад.

Wanderer W23
Wanderer W23

Молодші офіцери могли розраховувати лише на мотоцикли, а солдатам взагалі пропонувалися максимум трофейні велосипеди. Крім того, автомобілі розподілялися і зі спеціальних складів, згідно з постановою Державного комітету оборони N9036 від 9 червня 1945 року «Про видачу офіцерам та генералам трофейного майна». Там вони навіть могли вибирати авто з того, що було в наявності. Але авто на складах швидко закінчувалися, а з 1946 їх вже реалізовували тільки за гроші, правда невеликі. Але купити можна було лише авто, яке належало за рангом. Наприкінці 1945-го майор навіть мріяти не міг про Maybach чи Horch, а максимум міг розраховувати на Opel P4 чи DKW. А з травня 1946 року на авто взагалі міг претендувати офіцер у чині не нижче полковника. Решті просто не давали «Дозвіл на право володіння особистою автомашиною».

Steyr / Fiat 6C 1500
Steyr / Fiat 6C 1500

Але потік іномарок із переможеної Європи швидко припинився ще й з іншої причини. З 1946 року радянська митниця стала обкладати легкові автомобілі, що ввозяться в СРСР, митом у розмірі 100% її вартості. Причому вартість машини визначалася не за вартістю реальної покупки автомобіля, а за шкалою цін аналогічних за класом радянських машин (розкішний «ЗІС» коштував від 40 тис. руб., середнього класу «Перемога» – 16 тис. руб., а малолітражний «Москвич» – 9 тисяч). Таким чином, для того, щоб ввезти німецьку машину в СРСР, фронтовику потрібно було викласти суму в розмірі вартості новенького радянського авто. І таких охочих залишилося зовсім одиниці.

Mercedes-Benz 170V
Mercedes-Benz 170V

Минали роки, і доля цих машин складалася по-різному. Одні, на жаль, йшли в небуття внаслідок зносу чи поломок. Інші стараннями власників-ентузіастів за допомогою запчастин від радянських авто стали довгожителями та ще багато років радували любителів автостарини на різних оглядах ретроавтомобілів. Треті були продані за кордон наприкінці 80-90-х і здобули там нових господарів.

Packard Twelve
Packard Twelve

Сьогодні багато з цих раритетів залишилися лише в пам’яті людей старшого покоління, та ще й на пожовклих знімках тих вже далеких років. Рідкісні фото ретромобілів, зроблених на вулицях Києва у повоєнні роки автомобільним істориком Леонідом Гоголєвим. Більшість із них ніколи не публікувалися.

BMW 315 (1934 р.)
Найстаріший автомобіль марки BMW на наших вулицях – модель 315, був, як і його попередники початку 30-х рр., невеликим і тісним. Однак на ньому стояв вже новий 6-циліндровий двигун. У 1934 – 1937 pp. випущено 9765 шт.

BMW 315.
BMW 315. 6 цил. – 1,5 л – 34 к. с.- 100 км/год

BMW 321 (1939 р.)
Цей автомобіль мав кузов від попередньої моделі – BMW 320 (1937 р.), але в його конструкцію було внесено низку вдосконалень. Характерною особливістю дизайну було дуже вузьке облицювання радіатора, розділене по вертикалі на дві округлі половинки – “ніздрі”. До речі, цей мотив продовжував використовуватись на автомобілях BMW багато років. У 1939 – 1941 pp. випущено 3692 шт. машин 321 моделі.

BMW 321
BMW 321. 6 цил. – 2,0 л. – 45 к. с. – 110 км/год

BMW 327 (1937р.)
Машина спортивного стилю – присадкувата, з довгим вузьким капотом та компактним пасажирським відділенням – випускалася з елегантними кузовами купе та кабріолет від спеціалізованих ательє: Autenrieth та Ambi-Budd. У 1937 – 1941 pp. випущено 1965 од.

BMW 327
BMW 327. 6 цил. – 2,0 л. – 55 к. с. – 115 км/год

DKW Front F5 Meisterklasse (1939)
Це була простенька передньопривідна модель з двотактним мотором. Кузов робили дерев’яний, але обшитий металевим листом. Випускалася також у більш дешевій версії – Reichsklasse (584 см куб. – 18 к. с.).

Майстер-клас DKW Front F5
DKW Front F5 Meisterklasse. 2 цил. – 690 см куб. – 20 к. с. – 85 км/год

DKW Sonderklasse (1937)
Заднемоторна модель з сучасним дизайном. Двигун був цікавий – V-подібний, 4-циліндровий, але у кожного ряду циліндрів прибудували ще один, допоміжний. У ньому рухався поршень, який здійснював їх продування та наповнення.

Спецклас DKW
DKW Sonderklasse. V4 цил. – 1,1 л. – 32 к.с. – 100 км/год

Fiat 500А Topolino (1936 р.)
Ця двомісна модель на прізвисько «Тополіно» (з іт. «мишеня») в 30-ті рр. була найменшим автомобілем у світі з числа запущених у масове виробництво. Колісна база становила лише 2 м, а колія – трохи більше одного. Машини була дуже популярною та випускалася за ліцензією у Франції та Німеччині. У 1936 – 1948 роках. в Італії виготовили 122 213 од.

Fiat 500А Topolino
Fiat 500А Topolino. 4 цил. – 0,57 л. – 13/14 к. с. – 85 км/год

Fiat-NSU 1100 (1937 р.)
Компактна малолітражка відрізнялася непоганою як для свого робочого об’єму потужністю. Вона випускалася також у Німеччині, на колишньому заводі фірми NSU, яку придбали італійці.

Fiat-NSU 1100
Fiat-NSU 1100. 4 цил. – 1,1 л – 32 к. с.

Ford V8-48 (1937 р.)
Ця дорога модель “німецького розливу” випускалася на заводі в Кельні. Була версія із замовленим кузовом кабріолет на 2 – 3 місця, від ательє Glaser. У довгому похилому «хвості» кузова ховалося т. зв. “Тещине місце” – ніша з додатковим сидінням. Воно забиралося під кришку, зроблену врівень з кузовом.

Ford V8-48
Форд V8-48. V8 цил. – 3,6 л. – 90 к. с. – 135 км/год

Horch 830 Bl (1938)
Люксовий престижний автомобіль, консервативний по дизайну, постійно нарощував м’язи: в 1935 р. його мотор розвивав 75 ​​к. с., 1937 р. – 82 к. с., а 1938-го – вже 92 к. с. Зокрема, модель випускалася із просторим кузовом пульман-лімузин, де салон був відокремлений від передніх сидінь перегородкою.

Horch 830 Bl
Horch 830 Bl. V8-цил. – 3,8 л. – 92 к. с. – 125 км/год

Horch 853 А ​​(1937 р.)
Це була одна з найдорожчих моделей у виробничій програмі фірми – розкішний дводверний кабріолет на 4 – 5 місць. 8-циліндровий мотор був уже не V-подібний, а рядний, причому верхньоклапанний.

Horch 853 А
Horch 853 А. 8 цил. – 4,9 л. – 120 к. с. – 135 км/год

Mercedes-Benz 170V (1936 р.)
Найдешевша і найпопулярніша модель з передньомоторних моделей фірми. Задня підвіска коліс була незалежною на спіральних пружинах. На фото представлений автомобіль із кузовом кабріолет. З 1936 до 1942 р. було виготовлено близько 75 тис. машин.

Mercedes-Benz 170V
Mercedes-Benz 170V. 4 цил. – 1,7 л – 38 к. с. – 110 км/год

Mercedes-Benz 230 (1937 р.)
Комфортабельна модель середнього класу, добре відома у нас за популярним кіносеріалом «Сімнадцять миттєвостей весни», де на ній роз’їжджав головний герой – Штірліц, він же радянський розвідник Ісаєв. З 1937 по 1941 випущено 20 336 автомобілів.

Mercedes-Benz 230
Mercedes-Benz 230. 6 цил. – 2,3 л – 55 к. с. – 120 км/год

Mercedes-Benz 320 (1937 р.)
Дорога модна модель. Кузови типу седан або кабріолет, у тому числі рекомендовані – на 2-7 місць. У період з 1937 по 1942 р виробили 5211 машин 320-го сімейства.

Mercedes-Benz 320
Mercedes-Benz 320. 6 цил. – 3,2 л/3,4 л – 78 к. с. – 126 км/год

Maybach SW 38 Сabrio (1937 р.)
Автомобілі фірми Maybach належали до дорогих і престижних німецьких марок. У 1936 – 1939 pp. було випущено 520 машин SW38 (3,8 л). Серед них у 1937 році з’явився 4-дверний кабріолет із кузовом фірми Spohn («Шпон»). Після Другої світової один із таких рідкісних кабріолетів оселився і в Києві.

Maybach SW 38 Сabrio
Maybach SW 38 Сabrio. 6 цил. – 3,8 л – 140 к.с. – 140 км / год

Opel P4 (1935 р.)
У повоєнній Україні це був найстаріший за загальною конструкцією і найкомпактніший автомобіль марки, з незграбним дводверним кузовом. Відомий також за назвою Popular. У 1935 – 1937 pp. виготовлено 65 864 шт.

Opel P4
Opel P4. 4-ціл. – 1,1 л – 23 к. с. – 85 км/год

Opel Olympia (1935 р.)
Цей автомобіль – представник цілого сімейства малолітражних автомобілів з нісучими кузовами, які випускалися під назвами Olympia і Kadett. Отримав свою назву на честь майбутньої в Берліні 1936 року Всесвітньої Олімпіади. У 1935 -1937 рр. випущено 81661 од. Цей автомобіль найлегше було підтримувати у справному стані, так після війни виробництво Opel Kadett було запущено на заводі МЗМА у Москві під ім’ям Москвич-400.

Опель Олімпія
Opel Olympia. 4 цил. – 1,3 л – 24 к. с. – 95 км/год

Opel Kapitan (1938)
Представник новітньої американської автомобільної моди свого часу. І це не дивно, оскільки до складу всемогутнього концерну General Motors входила фірма Opel. У 1938 – 1940 pp. було випущено 25374 од.

Opel Kapitan
Opel Kapitan. 6-ціл. – 2,5 л – 55 к. с. – 126 км/год

Skoda Popular OHV (1938 р.)
Це чеська малолітражка була прямою спадкоємицею машини Skoda 420 Popular 1933-го модельного року. На відміну від попередниці двигун вона мала вже верхньоклапанний. Колишній робочий обсяг – 950 «кубиків» збільшився і потужність, зрозуміло, зросла.

Skoda Популярний OHV
Skoda Popular OHV. 4 цил. – 1,1 л – 32 к. с.

Steyr 55 (1938 р.)
Автомобіль був подальшим розвитком моделі Steyr 50 (1936 р.). Низький мотор з опозитним (протилежним) розташуванням горизонтальних циліндрів дозволив зробити передок машини дуже похилим, закругленим. Такий самий був і дах, який плавно спускався до заднього бампера. З 1936 по 1940 випущено близько 13 тис. автомобілів Steyr 50/55.

Штайр 55
Steyr 55. 4 цил. – 1,2 л – 25,5 к. с. – 95 км/год

Tatra 87 (1936 р.)
Модель відрізнялася від усіх своїх тодішніх однокласників оригінальним обтічним кузовом, що нагадує рибу. А у «хвості» розміщувалася V-подібна «вісімка» повітряного охолодження. Усього 1938 – 1941 рр. було виготовлено 748 од.

Татра 87
Tatra 87. V8 цил. – 3,0 л – 75 к.с. – 155 – 160 км / год

Wanderer W240 (1935 р.)
Автомобіль з верхньоклапанною “шісткою” мав незвичайну підвіску – класичну, але “з точністю до навпаки”: спереду – нерозрізна вісь на напівеліптичних ресорах, а ззаду – незалежна, на поперечній ресорі.

Wanderer W240
Wanderer W240. 6 цил. – 2,0 л – 40 к. с. – 100 км/год

Wanderer W23 (1937 р.)
На відміну від попередніх, консервативних на вигляд моделей фірми, машина мала сучасний дизайн. Цікаво, що на автомобілі було встановлено не “рідний” верхньоклапанний агрегат марки Wanderer, а нижньоклапанний двигун компанії Siegmar.

Wanderer W23
Wanderer W23. 6 цил. – 2,6 л. – 62 к. с. – 118 км/год

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Pin It on Pinterest