Рибальський вантовий міст. Історія

З історії київських мостів – Рибальський вантовий міст.

Рибальський вантовий міст — міст через гавань Дніпра. Відкрито 23 вересня 1963 року. Побудований у північній частині Подолу. Забезпечував автомобільний зв’язок між Подолом і Рибальським островом.

Рибальський вантовий міст.
Панорама мосту.

Був першим у світі вантовим мостом із залізобетонною балкою жорсткості. Споруджений за проектом інституту «Укрпроектстальконструкція». Автори проєкту — інженери А. Гольдштейн, В. Кирієнко, Н. Соколова. Загальна довжина мостового переходу 474,3 м (лівобережна естакада — 82,3 м, руслова частина — 275,7 м, правобережна естакада — 116,3 м). Руслову частину моста перекрито трипрогінною нерозрізною вантовою будовою (65,85 + 144 + 65,85 м), симетричною відносно двох залізобетонних пілонів (заввишки 42 м) з радіальним розташуванням вантів, виготовлених зі сталевих канатів діаметром 72 і 55 мм. Прогони перекривають дві головні балки П-подібного перерізу з відстанню між осями 9,6 м. Проїзну частину складено з Т-подібних залізобетонних елементів завширшки 1,5 м, які спираються на внутрішні стінки головних балок.

Рибальський вантовий міст.
Початок 1962 року, вид з під берегової естакади в бік споруджуваного пілона моста.

Під кожним пілоном в дно було забито понад 100 паль. Всупереч замітці, яку ви бачите в куточку, міст у 1962 році зданий не буде. Через затримки у видачі проектної документації та постачання матеріалів міст був зданий майже на рік пізніше, а “переджовтневі змагання” на момент написання статті вже просто не мали сенсу: час було згаяно набагато раніше.

Рибальський вантовий міст.
1962 рік.
Рибальський вантовий міст.
Консольно-шлюзовий кран для монтажу поперечних балок майбутнього автопроїзду.  Листопад 1962 року.

У березні 1963-го почався монтаж вант. На момент пуску моста одним з переваг його конструкції подавалася менша на 30-40% вартість в порівнянні з мостами іншого типу.

Рибальський вантовий міст.
1963 рік.

Під час випробувань на мосту було розміщено близько 400 різних датчиків. Випробування проводилися за спеціальною розширеною програмою, адже міст був експериментальним і унікальним у світовій практиці мостобудування. Для випробувань використовувалося 12 МАЗів вагою 13 тонн (вага машин також підтверджує те, що міст розраховувався під автомобільне навантаження Н-13).

Вантовий міст через Гавань був відкритий 23 вересня 1963 року.

Рибальський вантовий міст.
День відкриття.
Рибальський вантовий міст.
Газета “Вечірній Київ”. 23 вересня 1963 року.

Існує думка, що спочатку міст будувався виключно як пішохідний. Але в спеціалізованих джерелах навпаки вказується, що міст розраховувався під навантаження Н-13. Якщо дуже коротко, то це такий вид навантаження на міст, який прямо передбачає рух автомобілів. З іншого боку, Н-13 – це досить “старий” тип навантаження, який був прийнятий ще в 1938 році. Простіше кажучи, Н-13 передбачає досить слабке навантаження на міст, якщо судити за сучасними мірками. До моменту споруди вантового моста нормативи змінювалися два рази і Н-13 навіть на той момент вже вважався застарілим стандартом. Таким чином, швидше за все міст все ж проектувався з можливістю використання автомобілями, але передбачалося, що рух не буде інтенсивним. Так чи інакше після запуску моста було прийнято рішення пропускати по ньому поодинокі автомобілі й міські автобуси в обох напрямках. Але з часом ця затія вилилася в інтенсивний рух транспорту через міст, що дуже сильно позначилося на його стані. У підсумку, цей міст наочно продемонстрував, що може статися з конструкціями, якщо на них давати позапроектні навантаження й ігнорувати обслуговування.

Рибальський вантовий міст.
Газета “Вечірній Київ”. 24 вересня 1963 року.

За своїми архітектурними та конструктивними формами був цінною пам’яткою 1960-х років.

Рибальський вантовий міст.
1965 рік. Автобус ЛАЗ-695 на мосту.
Рибальський вантовий міст.
1963 рік. Фото – facebook.com/emil.architect.
Рибальський вантовий міст.
Міст на кадрах Х/ф «Ключі від неба», Київська кіностудія ім. А. П. Довженко, 1965 рік.
Рибальський вантовий міст.

З початку 1990-х років, у зв’язку з аварійним станом конструкцій мосту, ним було припинене автомобільне сполучення, а за кілька років під міст було підведено додаткові опори. Пішохідний рух офіційно проіснував до 2 лютого 2009 року.

Рибальський вантовий міст.
2006 рік.
Рибальський вантовий міст.
2006 рік.

У травні 2020 року з мосту зрізали ванти та почався активний процес демонтажу аварійних конструкцій мосту.

Рибальський вантовий міст.
2009 рік.
Рибальський вантовий міст.
Рибальський вантовий міст.

Використані матеріали – Вікіпедія, tov-tob.livejournal.com

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Pin It on Pinterest