Перший політ АН-148
З історії київської авіації – Перший політ АН-148.
17 грудня 2004 року з аеродрому “Святошин” вперше було піднято в небо регіональний реактивний літак Ан-148-100 екіпажем у складі: командир – льотчик-випробувач Євген Галуненко, другий пілот – Сергій Трошин, провідний інженер з льотних випробувань – Олександр Макіян.
Весь політ тривалістю 1 годину 25 хвилин проходив на висотах від 0 до 3000 м зі швидкостями від 200 км/г до 470 км/г. Ан-148-100 приземлився на аеродромі льотно-випробувальної та довідкової бази АНТК ім. О.К. Антонова у Гостомелі під Києвом. Усі системи літака працювали у штатному режимі, відмов виявлено не було. Реальні льотні характеристики літака практично повністю збіглися із розрахунковими. На прес-конференції, що відбулася після першого польоту Ан-148-100, командир екіпажу сказав: «Літати на такому літаку – одне задоволення і для екіпажу, і для пасажирів».
Літак Ан-148 призначений для пасажирських перевезень на регіональних і короткомагістральних маршрутах до 3100 км завдовжки з можливістю базування на злітно-посадкових смугах зі штучним покриттям і підготовлених ґрунтових смугах, розташованих на висоті до 1500 метрів над рівнем моря, за будь-яких кліматичних умов. Крейсерська швидкість польоту літака становить 780—850 км/год, а крейсерська висота польоту — до 12 200 м. Довжина пасажирського салону і розташування пасажирів в ряду за схемою 2+3 дозволяють експлуатанту комбінувати різні однокласові й змішані компонування у діапазоні 68-80 пасажирів з салонами економ, бізнес та першого класу.
Цей літак розробив АНТК ім. О.К. Антонова (тепер – Державне підприємство “АНТОНОВ”) під керівництвом Петра Балабуєва в кооперації з 214 підприємствами з 15 країн світу.
Застосування трьохмірного моделювання дозволило скоротити строки випуску конструкторської документації, більш раціонально використати матеріали та комплектуючі, наочно побачити проект літака у комп’ютерній програмі.
Були застосовані конструкторські рішення, які надають літаку ряд переваг: за рахунок “високоплану”, значно вищий рівень захищеності двигунів і крила від ушкоджень сторонніми предметами, а наявність допоміжної силової установки дозволяє експлуатувати літак на погано оснащених аеродромах. Система бортової реєстрації стану бортових систем додає надійності й зручності в експлуатації. Системи автоматичного керування й контролю нового двигуна Д-436-148 підвищують надійність двигуна, скорочують витрати палива і вартість обслуговування. Сучасне пілотажно-навігаційне й радіозв’якове обладнання дозволяють використовувати літак на повітряних трасах будь-якої інтенсивності польотів в будь-яких метеорологічних умовах.
Сучасний комфорт відповідає рівню магістральних літаків, у салоні використані зручні крісла, екологічні матеріали, які також забезпечують низький рівень шуму. Куленепробивні двері в кабіні екіпажу, пристрої зв’язку екіпажу з бортпровідниками та система відеоспостереження надають надійну авіаційну безпеку як екіпажу, так і пасажирів.
У квітні 2005 розпочалися льотні випробування другого прототипу. За період з грудня 2005 року по січень 2006 року перший та другий екземпляри Ан-148 пройшли повний цикл випробувань на землі та в повітрі. У ході сертифікаційних випробувань два літаки виконали близько 600 польотів, у тому числі випробування на міцність та втомленість.
Указом Президента України №440/2016 конструкторам ДП “АНТОНОВ” була присуджена Державна премія України за розробку, побудову та впровадження в експлуатацію сімейства літаків Ан-148-100/Ан-158.
Нещодавно в Україні з’явилась нова українська авіакомпанія – Air Ocean Airlines, яка отримала сертифікат експлуатанта та ліцензію від Державіаслужби України. Першим та основним літаком авіаперевізник обрав Ан-148, розроблений на ДП “АНТОНОВ”.
Міністерство інфраструктури України та ДП “АНТОНОВ” співпрацюватимуть над розбудовою флоту національного перевізника, за сприяння Президента України. У якості літаків обрано Ан-158 – послідовника Ан-148.
Наразі в Україні експлуатується три літаки (два в авіакомпанії Air Ocean Airlines і один в ДАП “УКРАЇНА”).