Трагедія на мосту Патона 1967 року
Катастрофа на мосту Патона, про яку наказали мовчати.
25 квітня 1967-го – у Києві сталася трагедія: з мосту ім. Патона в Дніпро впав автобус. Серед десятків загиблих був видатний баскетбольний тренер України Наполеон Каракаш’ян.
Про цю автокатастрофу в радянські часи велено було мовчати – як, зрештою, і про інші катастрофи в СРСР. Офіційних повідомлень не було. Влада вдавала, ніби нічого не сталося.
Навіть тепер, коли минуло багато часу, не все про неї зрозуміло.
Різночитання починаються з датування цієї трагедії. За одними джерелами, вона сталася 24 квітня, за іншими – 25-го.
Вікіпедія подає останній варіант, проте без посилань на джерела.
Водночас тогочасний керівник України Петро Шелест згадує у щоденнику про катастрофу на мосту Патона в блоці записів, помічених ним “13-28 квітня”. Уточнює, що сталася вона того самого дня, коли загинув радянський космонавт Володимир Комаров. Космічна ракета “Союз-1”, як відомо, зазнала аварії під час приземлення 24 квітня.

Справу міг би прояснити некролог відомого тренера. Його надрукувала “Спортивна газета” у номері за 27 квітня. Але там взагалі немає дати: “Передчасна й несподівана смерть вирвала з наших рядів визначного спеціаліста фізичного виховання, майстра спорту СРСР, заслуженого тренера УРСР та СРСР Наполеона Карловича Каракаш’яна”. І далі – коротка біографія небіжчика.
І все ж таки, є підстави стверджувати: трагедія на київському мосту ім. Патона сталася 25 квітня. Саме її подають архівні документи транспортного підприємства АП-7, до якого належав той злощасний автобус.
Дата підтверджується й іншим джерелом – грамотою “за виявлену рішучість і мужність під час рятування людей у річці Дніпро після аварії автобуса 25 квітня 1967 р.”, якою нагородили працівника Дарницької державтоінспекції Миколу Прохоровича Онупка.
Того дня, новенький автобус марки ЛАЗ-695Е мав ось-ось від’їхати з автостанції “Бровари”. Над лобовим склом виднівся номер приміського маршруту – 41, а прямокутна табличка нижче вказувала кінцеві зупинки: “Бровари – Палац спорту”.

Кондукторка взяла платню з пасажирів, видала квитки. Водій Опанасенко сів за кермо. Автобус із державним номером 93-36 КИГ виїхав на Броварський проспект.
Дарницькими вуличками дісталися до Ленінградської площі, минули проспект Возз’єднання і виїхали на міст ім. Патона. Годинник показував 15:20.
За кілька хвилин водій автобуса вирішив обігнати рефрижератор “Молдова-плодовоч”, який надто повільно плентався попереду. Це було порушенням правил – він не мав цього робити. Під час обгону ЛАЗ, набравши швидкість, зачепився за бампер трамваю, що рухався в тому ж напрямку, вилетів на зустрічну смугу, збив перила мосту і впав у Дніпро.
Дані про кількість жертв різняться.
В одних джерелах згадують про 27 загиблих, зокрема водія та кондуктора. П’ятьох пасажирів вдалося врятувати – їм надали медичну допомогу.
Син згаданого М. Онупка, на той час немовля, запам’ятав із пізніших сімейних розмов, що насправді врятували шістьох людей – п’ять жінок і чоловіка. Але останній помер на березі.
В інших джерелах можна знайти відомості про 37 загиблих або про 54 загиблих.
Очільнику УРСР П. Шелесту правоохоронці доповіли, що “загинули 45 осіб… Двоє людей врятувалися дивом – вистрибнули з вікна автобуса”.
За відсутністю офіційних повідомлень, Київ швидко повнився найрізноманітнішими чутками.
Подейкували, ніби в автобусі загинули 20 спортсменів. З інших розповідей випливало, ніби їх було вже понад 30.
Насправді в роковому ЛАЗі їхав лише один спортсмен – 47-річний баскетбольний тренер Наполеон Каракаш’ян.
У мережі інтернет фігурує знімок пов’язаний з цією подією, однак це не зовсім так. Насправді ж, за відомостями Олени Ходорко, на фото, зробленому її татом, зображена її мама Неоніла Якимівна Ходорко, яка вказала на зворотному боці: «Мост Патона; у места, где упала в Днепр груз. машина, сентябрь, 1960 год».


Описана аварія – не єдине падіння пасажирського транспорту з мосту Патона. У 1969-1970 роки: службовий ЛАЗ заводу «Комуніст» також впав в Дніпро. У 1970-ті роки: туристичний автобус «Ікарус-люкс» завис передніми колесами над краєм моста, але не впав.
Використані матеріали – forum.pravda.com.ua, сайт “Ліски”, ютуб канал ДжеДАІ.