Київський тролейбусний поїзд. Історія
12 червня 1966 року, в Києві вперше вийшов на маршрут незвичайний транспорт – тролейбусний поїзд.
Стоячи на зупинці в ті часи на Солом’янці, по ньому можна було визначати номер маршруту, подвійний, значить 9-ка, одинарний, тоді 8-ка, 17-й або 19-й.
Автором винаходу став київський инженер Володимир Веклич.
Киянин Володимир Веклич – це людина-легенда, конструктор, господарник, винахідник і раціоналізатор. Він став директором київського Жовтневого тролейбусного депо (одного з найбільших в СРСР) в 25 років, а через деякий час про нього вже писали в газетах і профільних журналах. Веклич зміг не тільки винайти, але і впровадити свої розробки на практиці, а потім поширити свій досвід на інші депо країни.
У ті роки поодинокі тролейбуси не справлялися з напливом пасажирів, і Володимиру Векличу прийшла ідея поєднати два тролейбуси зчіпкою. Перший поїзд тролейбусний інженер створив на основі двох МТБ-82 / 82Д. Вперше такий потяг випустили на маршрут №6.
Потяги МТБ набули широкого поширення. Тільки в Києві за період з жовтня 1967 до липня 1968 року їхня було сформовано 48 одиниць. Економічний ефект від їх впровадження тільки на маршруті № 6 в Києві за 1968 рік, де використовувалося 25 тролейбусних поїздів, склав близько 160 тис. руб (в цінах 1968 року ця 32 легкові машини Москвич-412).
Пізніше система була вдосконалена так, що дозволяла швидко (за 3-5 хвилин) розчіплювати тролейбусні поїзда МТБ прямо на маршруті між ранковими і вечірніми годинами пік. Після роз’єднання водій поїзда продовжував рух в першому тролейбусі, а водій наступного за ним поїзда пересідав в другій. Звільнившийся поїзд залишався на маршруті для відстою або слідував в депо для профілактичного огляду.
Здвоєний тролейбус на довгі роки став візитною карткою Києва, і багато інженерів приїжджали сюди переймати досвід. Зокрема, з часом тролейбусні поїзда почали курсувати в Харкові, Дніпропетровську, Херсоні та інших містах України, а також за кордоном – у Софії, Ризі, Новосибірську, Талліні, Санкт-Петербурзі, Алма-Аті і т.д.
Максимальна кількість тролейбусних поїздів «Škoda 9Tr» – 296 одиниць – експлуатувалися в Києві в 1983 році, що становило 55 відсотків від усього парку київських тролейбусів. Використання поїздів тільки в Києві в 1983 році дозволило підняти провізну спроможність тролейбусного транспорту в 1,6 рази і зменшити потребу у водіях на 800 чоловік.
Максимальна кількість тролейбусних поїздів що експлуатувалися на одному маршруті – 61 одиниця на маршруті № 18 в Києві, де за рахунок їх застосування була реалізована провізна здатність до 12 тисяч пасажирів на годину в одному напрямку.
З появою в Києві “гармошок” Skoda 15Tr і румунських DAC 217E популярність тролейбусних поїздів впала. В останній раз тролейбусний поїзд вийшов на вулиці столиці в 1994 році.
14 червня 2016 року, в дні святкування 50-річчя створення першого в світі тролейбусного поїзда, в Києві відкрито меморіальну дошку винахіднику Володимиру Векличу. Встановлено на фасаді адміністративного корпусу тролейбусного депо № 2 за підтримки директора Департаменту транспортної інфраструктури Сергія Майзеля, колишнього генерального директора КП «Київпастранс».