П’ятниця, 19 Квітня, 2024
Історія Києва

Куренівський залізничний міст

З історії київських мостів – Куренівський залізничний міст.

Куренівський залізничний міст з’явився в Києві більше ста років тому, під час будівництва залізниці від станції Борщагівка до Київського річкового порту. І тільки після побудови залізничного моста через Дніпро імені імператриці Марії (нині Петрівський залізничний міст), ця залізниця стала називатися Київським Північним залізничним кільцем.
Місце розташування мосту в деякій мірі унікальне, залізниця тут немов виривається з виїмки, виритої в Куренівських пагорбах, на досить високий насип, пануючий над усією навколишньою місцевістю.

Куренівський залізничний міст
2014.

Ось так виглядає другий Куренівський залізничний міст, збудований вже в повоєнні роки, в типовому сталінському архітектурному стилі. На жаль фотографії першого залізничного моста донесли до нас тільки фотолюбителі з числа нацистських окупантів, які захопили місто у вересні 1941 року. Вітчизняні джерела не надали нам фото чи відео цього місця.

У мережі немає майже ніякої інформації про цей міст і дізнатися в якому ж році був побудований другий міст не можливо. Деякі джерела вказують на 1950 рік. Імовірно, в перші повоєнні роки існував тимчасовий міст, швидше за все дерев’яний.
На огорожі моста видно місце, де раніше стояв радянський барельєф.

Куренівський залізничний міст
2014.

Міст прикрашають чотири витончених ліхтарні стовпи, характерних для післявоєнної епохи. Ліхтарів на них давним-давно немає, а самі стовпи починаються потрохи руйнуватися.

Куренівський залізничний міст
2014.

Руйнуються елементи декору біля основи моста. Очевидно, що міст потребує капітального ремонту.

Куренівський залізничний міст
2014.
Куренівський залізничний міст
2014
Куренівський залізничний міст
2014.

Вид на міст з боку вулиці Фрунзе. Залізницею якраз і проходить межа київських районів Куренівки та Пріорки, а також вулиць Вишгородська і Фрунзе.

Куренівський залізничний міст
2014.

Вид моста з боку шляхів. До 1972 року ця залізниця була одноколійна, але як бачимо при будівництві мосту його ширина була закладена під 2-х колыйну дорогу.
Огорожа моста перебуває м’яко кажучи в поганому стані.

1970 – ті.
Куренівський залізничний міст
1960-ті.

Вид на міст з боку вулиці Вишгородська на початку 60-х. Огорожу моста прикрашав барельєф з радянською символікою, зламаний років 15-20 назад.

Куренівський залізничний міст
1980-ті.
Куренівський залізничний міст
1960-ті.
Куренівський залізничний міст
1941 рік.

Перший Куренівський міст. Фото зроблене невідомим військовослужбовцем вермахту 19 вересня 1941 року, в день вступу німців до Києва.
Перший міст був 2-х арочний, одна з арок якого була передбачена під трамвайні колії, які вже після війни перенесли на вулицю Автозаводську. Сама арочна конструкція була виконана ймовірно з каменю і бетону, видно також характерні підпірні стінки, що стоять з боків.

Куренівський залізничний міст
1941 рік.
Куренівський залізничний міст
1941 рік.

У відомій книзі жителя Куренівки Анатолія Кузнєцова «Бабин Яр» описана доля першого Куренівського мосту. Окупанти його підірвали під час здачі Києва Радянським військам, 5 або 6 листопада 1943 року. Причому під час вибуху під мостом перебував автомобіль з німецькими офіцерами, які загинули.

Куренівський залізничний міст
2014.

Вид зверху. Схоже, що та сама кам’яна підпірна стінка першого моста частково збереглася.

Куренівський залізничний міст
2014.

Вид з мосту в бік Пріорки.

Куренівський залізничний міст
2014.

І в сторону Куренівки. З боків видно цегляні 9-ти поверхівки, побудовані в середині 60-х років на місці куренівських нетрів. У своєму романі «Бабин Яр» Кузнецов порівняв їх з «красивими океанськими лайнерами», такими вони здавалися 45 років тому.

Використано матеріали – flackelf

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Pin It on Pinterest