Ресторан “Вітряк”. Історія

Історичне панно, меню та сучасність культового ресторану “Вітряк”.

У 1960-1970-х роках в українській радянській архітектурі відбулося осмислення та інтегрування народних мистецьких традицій у сучасну міську архітектуру. Прикладом модерністського трактування народного мистецтва в Києві стали проекти ресторанів «Курені», «Полтава» та «Вітряк», розроблені архітектором Анатолієм Добровольським. 1967 року в оформленні ресторану «Вітряк» взяли участь художниця-шістдесятниця, представниця правозахисного руху в Україні Алла Горська, її чоловік Віктор Зарецький і живописець-монументаліст Борис Плаксій.

Відкрито в 1967 році на проспекті Академіка Глушкова, 11 на в’їзді з боку Одеси.

Будівля, зведена на насипному пагорбі, має висоту 18 м (разом з вітряком). Фасад облицьований бутовим каменем і прикрашений великим керамічним панно. Гвинтові сходи ведуть на оглядовий майданчик-терасу.

1969
1967
1967
1985

Панно “Вітер” на фасаді ресторану викладено зі смальти, скла, мармуру і кераміки.

Про свою працю над мозаїкою Алла Горська написала художникові Любославові Гуцалюкові:

«Ми працюємо втрьох…: художники Віктор Зарецький, Борис Плаксій і я. Останнім часом ми зробили в Києві два ресторани – «Полтава» та «Вітряк». Вони мають етнографічно-модерний характер… Тобто ці споруди між минулим і сучасним. Ближче до минулого. В наших роботах ми прагнули сучасності в кольорах, пластиці, композиції. А головне — хотіли подивитися на світ — як Світовид, на всі чотири боки. Може, на два і вийшло”.

Панно «Вітер»

У мозаїці «Вітер» митці зробили спробу пов’язати у модерну стилізацію народну архітектуру й розпис як синтетичне ціле. Соковитість, багатство форм етнокультури протистояло понурому пейзажу радянської псевдораціональної архітектури. У творчості А. Горської поєднуються народні мотиви та риси українського авангарду 1920-х років і бойчукізму. Особливу увагу автори панно приділяли колористиці наївного живопису Ганни Собачко-Шостак.

Російські колеги визначили композицію як абстрактний твір. У них це викликало здивування, оскільки у Радянському союзі таке мистецтво було заборонено. Борис Плаксій згадував:

«Хтось привіз на «Вітряк»… художників з Москви. І те, що вони запитали, говорить саме за себе: «І як вам дозволили таке робити?» Вони не сприймали мозаїку як розвиток мотивів народного декоративного мистецтва. Власне, взірцем, джерелом впливу для нас було мистецтво Ганни Собачко, звичайно, трохи з виходом в абстракцію. Вони саме це й сприйняли»

У радянські часи в ресторані подавали переважно українську кухню, що можна бачити з меню 1971 року.

Із трьох ресторанів архітектора А.Добровольського економічну кризу 1990-х років вдалося пережити лише «Вітряку». А панно «Вітер» лишилося єдиним монументальним твором команди Алли Горської у Києві. Згодом будівлю ресторану орендували підприємці, які накрили мозаїку дерев’яною вагонкою. 2016 року приміщення було продано.

Панно зникло після реконструкції ресторану (фото 2015)

Новий власник так само накрив панно логотипом свого закладу «Mill Hub».

2016 року мистецтвознавиці Людмила Огнєва та Євгенія Моляр забили на сполох. Можливе знищення панно обурило громадськість. Представники проекту «Радянські мозаїки в Україні» фонду «Ізоляція» звернулись до управління культури Київської міської держадміністрації та Міністерства культури України з листом, в якому просили надати охоронний статус мозаїці «Вітер».

29 грудня 2016 року міністерство культури занесло будівлю ресторану, на фасаді якої розташована мозаїка «Вітер», до Державного реєстру нерухомих пам’яток України в Києві за категорією об’єктів культурної спадщини місцевого значення з охоронним номером 1007-Кв.

У травні 2017 року адміністрація закладу запевнила, що нічого не знала про пам’яткоохоронний статус панно. Ресторатор відреагував на хвилю закликів і звернень щодо збереження мозаїки Алли Горської. У своєму повідомленні він заявив, що мозаїка на фасаді ресторану «Mill Hub» не пошкоджена і перебуває в оригінальному стані.

Після довгих переговорів власник погодився розкрити мозаїку. Це відбулося у 2019 році. Женя Моляр написала експлікацію, її виготовив ресторан і помістив біля мозаїки. На “відкриття” мозаїки були запрошені родичі та колеги Алли Горської, ресторан “Вітряк” пригощав гостей шампанським.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Pin It on Pinterest