Найдавніша ікона пророка Іоанна Предтечі знаходиться в Києві

Мало хто з киян знає, що найдавніша ікона Іоанна Предтечі зберігається саме в їх місті.

Вона походить зі знаменитого монастиря св. Катерини на Синаї. Звідти її вивіз відомий сходознавець, візантолог і археолог XIX століття єпископ Порфирій (Успенський). Він заповів свою колекцію стародавніх рукописів і ікон (в тому числі і ікону Іоанна Предтечі) церковно-археологічного кабінету Київської духовної академії.

З 1940 року ікони, зібрані владикою Порфирієм, знаходяться в зборах Київського музею західного і східного мистецтва імені Богдана і Варвари Ханенків. Тут же нині перебуває і найдавніша ікона Іоанна Предтечі (VI століття).

Ікону вважають найдавнішим із чотирьох синайських образів київської колекції. Іоанн Предтеча, як перший провісник приходу Месії, зображений у традиційній позі пророка: із піднесеною догори правицею, що спрямована до медальйону з протомою (напівпостаттю) Христа. У лівій руці провидець тримає сувій із грецьким написом – цитатою з Євангелія від Іоанна: «Ось Агнець Божий, який бере на себе гріх світу». В іншому медальйоні, праворуч, розміщено зображення Богоматері.

Іоанн вдягнений у темно-сірий хітон, підперезаний чорним паском із металевими застібками, яскраво-вохристий плащ-гіматій та традиційну для його зображень мілоть з овечої вовни – вбрання відлюдника, який в очікуванні Месії усамітнився в пустелі.

Іоанн Предтеча
6 століття

Саме у цій іконі вплив пізньоантичного живопису є найвідчутнішим. Постать Хрестителя відтворено у властивому античній традиції різкому контрапості: вказуючи правою рукою на зображення Христа, Предтеча звертає до нього повний експресії схвильований лик, тоді як коліна і стопи Іоанна розгорнуті у протилежну сторону. Духовна екзальтація пророка знаходить відлуння у зображенні бурхливих складок його одягу, переданих динамічними мазками – місцями довгими і гнучкими, місцями – різкими й короткими. Натхненне обличчя, обрамлене довгим кучерявим волоссям із сивиною, передано з реалістичною точністю, майже «портретно». Виразність лику підсилюють спалахи білил, трагічні темні очі та глибокі зморшки, позначені коричневими мазками. У трактуванні обличчя Іоанна Предтечі дослідники вбачають вплив античних театральних масок.

Численні втрати фарбового шару у багатьох місцях відкривають дерев’яну основу ікони. Втім, попри значні ушкодження, образ полум’яного провидця справляє надзвичайно сильне враження.

Джерело – Музей Ханенків

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Pin It on Pinterest