Девіаційна вежа
Посеред Дніпра, неподалік від Південного моста й Осокорків, знаходиться об’єкт у вигляді круглої виступаючій з води на кілька метрів залізобетонної вежі.
Її призначення відомо одиницям, тому вежу тут же охрестили вогневої точкою часів Другої світової війни, входом в сталінські тунелі, виведенням з кесона сталінських тунелів і ще бозна-чим.
Насправді це, якщо говорити мовою моряків, пал – місце, де налаштовують корабельні компаси. Багато дачників на Осокорках і відпочиваючі на теплоходах часто можуть спостерігати дивну картину – різні кораблі іноді пришвартовуються до башти або роблять навколо неї кілька кіл.
Таким чином усувається похибка корабельних компасів, яка називається магнітною девіацією. Виникає вона через тиск великих мас металу, які оточують компас або через магнітне поля Землі.
Кожне судно зобов’язане раз на рік усувати похибки в роботі свого магнітного компаса, а так як Київ знаходиться на стику двох водосховищ, то будь-яка помилка в навігації може призвести до трагічних наслідків. Навіть ті кораблі, які оснащені за останнім словом техніки, зобов’язані проходити цю процедуру. Адже електроніка мало того що може вийти з ладу, так ще й електрика може пропасти – тоді надія залишається тільки на компас.
Налаштовувати компас вміли ще північні моряки-помори і стародавні фінікійці, які використовували для цього власноруч виготовлений прилад з кістки мамонта.
Наблизившись до башти, можна побачити залізні сходи й сходинки нагорі, де знаходиться залізна основа призначена для швартування кораблів. Раніше Девіаційна вежа знаходилася на місці нинішнього Південного моста, але у 1983 році, у зв’язку з його будівництвом її перенесли подалі, витративши на це близько двох мільйонів радянських рублів. Будували її з монолітного бетону, намагаючись застосовувати мінімум залізних конструкцій зі зрозумілих причин.
Налаштування компаса судна відбувається наступним чином: за допомогою спеціального обладнання девіатор звіряє показання компаса з координатами вежі і налаштовує його на правильні показники в разі відхилень. Після цього девіатор виписує судну довідку і ставить «мокру печатку» – без цього документа корабель у плавання відправитися права не має. Зараз в Києві залишився всього лише один фахівець-девіатор, а на всю Україну їх навряд чи набереться з десяток.
Знаходиться за адресою: вулиця Набережно-Корчуватська, 90 (правий берег), вулиця Садова, 86 (лівий берег).