Як виглядав один з перших автомобілів у Києві. Історичне фото 1898 року
Найстаріше, з відомих, фото автомобіля на Київщині.
З дослідження історії автомобілізації нашої країни. Сьогодні ми демонструємо найстаріше, з відомих, фото автомобіля на Київщині. 1898 р. Це фото з книги-спогадів Галини фон Мекк “Как я их помню”, яка вийшла друком лише у 2019 р. Галина – донька відомого у ті часи барона Миколи Карловича фон Мекка, безпосередній учасник тих подій, крім того, вона сама є на тому фото. Тому її спогади дуже важливі для встановлення істини.
На ньому зображено автомобіль Daimler Phoenix 8HP на фоні літньої садиби фон Мекка у с. Копилів Макарівського району Київщини. Це був один з перших автомобілів взагалі у Києві, і це точно 1898 р. І ось чому ми так стверджуємо.
По-перше, будівля садиби фон Мекка тут ще суцільно дерев‘яна, така, як була побудована у 1888 році. А у 1898 році тут була пожежа, і будинок відбудували вже частково з цегли і трохи за іншим проєктом. У зміненому стані садиба й дожила до наших часів. Але на фото з авто ще перший дерев’яний проєкт. Отже, це 1898 рік, ще до пожежі.
По-друге, автомобіль, який зображений на фото, з‘явився у лінійці Daimler також лише у 1898 році. Це був більш потужний Daimler Phoenix з 4-циліндровим двигуном потужністю 8 к.с. І саме такий Микола Карлович фон Мекк придбав.
І по-третє, у книзі “Как я их помню” сама Галина – учасник тих подій, вона також є на фото з автомобілем, чітко описує дату появи першого автомобіля у їх сім’ї. Це – 1898 рік.
А ось і перелік осіб, які зображені на фото і спогади самої Галини про перші автомобілі. Далі мовою оригіналу:
На фото Николай Карлович фон Мекк за рулем, рядом сестра Софья Карловна с мужем А.А. Римским-Корсаковым, в проеме двери дочь Кира, на заднем сидении дочь Галина (вона є автором книги-спогадів “Как я их помню”), жена Анна Львовна – племянница Чайковского и сын Аттал.
А вот и воспоминания Галины фон Мекк о первых автомобилях:
“Помимо музыки, которая была нашей величайшей радостью, появилось ещё одно увлечение – автомобиль. Все началось в 1898 году, когда однажды утром первый в России (на той момент Київ входив до складу Російської Імперії і першість була на думку Галини. прим. ред) автомобиль на платформе, запряженной лошадьми, был доставлен из Киева в Копылово.
Его сгрузили и поставили во дворе перед конюшней. Отца в это время не было, и никто не мог заставить автомобиль заработать. Вокруг него собрались кучер, конюхи, столяры, плотники, повар, прачка, и мы, дети, забрались внутрь, а автомобиль толкали по участку. Слегка испуганные собаки держались в стороне. Через несколько дней приехал отец с механиком. В тот же день начались наши приключения.
Путь из имения в Киев пролегал по главной, хорошо вымощенной дороге. Подъезд к имению представлял собой длинную аллею, обсаженную тополями. На ней автомобиль часто застревал в глубоких колеях.
Крестьянские лошади, завидев наш автомобиль, шарахались в сторону через канаву, опрокидывали телегу, сидящих в ней людей и их вещи. Нам приходилось останавливаться, вытаскивать телегу на дорогу и подбирать разбросанные вещи. К счастью, люди почти всегда оставались невредимыми.
Многие крестьяне всё ещё имели волов, красивых белых животных с крупными рогами. Они были очень спокойными, и ими управлял тихий голос хозяина. Он говорил им “цоб-цоб”, когда надо было повернуть направо, и “цобе-цобе”, если надо налево. Караваны деревенских больших и высоких телег обычно двигались по дороге, поднимая ужасную пыль. Как правило, человек в телеге спал, уверенный, что животные безопасно доставят его к месту назначения. И вдруг неожиданно навстречу движется невиданная диковина, дьявольская повозка — автомобиль или, как его величали кресть-яне, “самоход”. Не все воспринимали наш автомобиль хорошо. Однажды, проезжая через лес, мы вынуждены были спасаться на большой скорости и проскочить через костер, разложенный на дороге работавшими в лесу угольщиками.
Первый автомобиль мы скоро заменили на более совершенный. А в 1907 году, когда мы поехали в Крым, то взяли с собой уже третий, еще лучший автомобиль.
…В городе автомобили вошли в нашу жизнь лишь после 1907 года… Из воспоминаний Галины Николаевны фон Мекк “Как я их помню.”
Як бачимо, ця книга відкриває нам сторінку раннього автомобілізму на Київщині безпосередньо від учасника тих подій. Бо Галина фон Мекк була не лише пасажиркою, а скоро сама опанувала керування автомобілем і приймала участь у перегонах на автомобілі, а також була власницею персонального авто. Отже її спогади є дуже цінними.
Тут треба додати, що згідно з останніми данними, автомобіль фон Мекків не був першим у Києві. У газеті “Киевлянин” від 30 червня 1897 року була описана подія появи першого автомобіля на вулицях Києва на Подолі. Судячи з опису, це був зовсім інший автомобіль:
“Большую сенсацию произвело на Подоле появление изящного экипажа, бойко катившего по улицам без лошадей. Экипаж приводился в действие скрытым в нем керосиновым двигателем. В этом оригинальном экипаже катались три пассажира. ЭТО ПЕРВЫЙ В КИЕВЕ САМОДВИЖУЩИЙ ЭКИПАЖ».
Існує і ще одна версія, буцімто перший автомобіль у Києві міг з’явитися і в 1896 році. Про це написав журнал “Автодорожник України” у №2 за 1967 рік. Там приведено данні, що у 1896 році було замовлено за 2500 карбованців автомобіль для Київського округу шляхів та сполучень. Це був автомобіль для службового користування і був призначений для технічних служб. Але ця версія не підтверджується жодним спогадом або повідомленням.
Крім того, той самий Микола Карлович фон Мекк, з фото автомобіля якого, ми й почали цю статтю, як раз і керував київською залізницею і свій капітал заробив на будівництві та управлінні залізниць і мостів. Отже, якщо такий автомобіль у цьому відомстві і з’явився, то про це б знала його дочка Галина, яка вважала, що їх особистий автомобіль був найпершим. Але він міг бути й службовим, придбаним за кошти підприємства, яким керував барон фон Мекк і фізично доставлений у Київ лише у 1898 році.
Отже розглядати появу перших автомобілей у Києві можна лише по підтвердженим фактам – це 1897 рік (Поділ і згадка у газеті “Киевлянин), 1898 рік (фото Daimler Phoenix фон Мекка у с. Копилів).
Яким був початковий період автомобілізму у Києві – дивіться у цьому відео:
Джерело – “Історичний Автоклуб” на ютуб каналі @OlegAC, AUTO-Consulting.